Трудове виховання дітей
дошкільного віку
Чернуха О.В.
Трудове виховання – одна із складових системи гармонійного розвитку дітей
дошкільного віку. Базисом трудового виховання є певна сума знань, доступних і
цікавих для дошкільника, позитивний рівень їх прийняття та осмислення. Народна
педагогіка здавна була проникнута ідеями трудового виховання дітей, яке
починали з раннього віку. Використовуючи працю як засіб морального, фізичного,
інтелектуального, естетичного розвитку дитини, наші пращури оспівували і
звеличували її в піснях і казках, акумулювали квінтесенцію мудрості у
прислів’ях та приказках, що від діді-прадіда передавалися нащадкам і дійшли до
наших часів. Ставлення дошкільників до праці.
Сьогодні, якщо запитаємо дитину дошкільного або й старшого віку про те, що
необхідно робити, аби життя складалося успішно і щасливо, то навряд отримаємо
відповідь: «Працювати». У кращому випадку почуємо: «Добре вчитися». Ставлення
сучасних людей до праці змінилося. Щоб поліпшити його, необхідно переглянути
систему знань про працю дорослих членів суспільства, які отримують діти,
змінити ставлення до людей праці і сформувати у дітей працелюбність як одну з
базових якостей особистості. Знання стимулюють розвиток моральних почуттів
дітей та спонукають їх до діяльності. Тому таким важливим є правильний вибір
інформації про трудову діяльність дорослих, яку ми подаємо дітям, та методика
її подання відповідно до потреб і запитів дошкільників. Залишаючись актуальною
протягом всієї історії розвитку людства, проблема трудового виховання дітей
дошкільного віку потребує сучасних підходів до свого розв’язання.
Ставлення дитини до праці дорослих формується на основі знань, отриманих з
різних джерел: від вихователів у дитячому садку, з художньої літератури,
мультфільмів та кінофільмів, бесід і розповідей дорослих або дітей та з
власного досвіду спілкування з людьми різних професій, спостережень за їхньою
діяльністю. Пам’ятаючи, що все починається з родини, спробуємо проаналізувати,
яку інформацію про трудову діяльність власних батьків отримує дитина у сім’ї.
Фактори негативного впливу на процес професійної орієнтації дитини:
ü пріоритетом сімейного виховання є фізичний та розумовий
розвиток;
ü вплив телебачення;
ü педагогічно запізніла профосвітницька діяльність;
ü спостереження суспільних відносин;
ü орієнтування ДНЗ на запит батьків.
У сучасної молоді пріоритети щодо вибору майбутньої професії спрямовані на отримання
фінансової вигоди фізичної особи, а не на суспільно корисну діяльність.
Як привчати дошкільника до праці.
З раннього віку необхідно привчати дитину до самообслуговування, до
прибирання своїх іграшок, до допомоги своїм рідним у домашній роботі.
Дошкільники легко і з великим задоволенням наслідують працю батьків, виконують
доручення дорослих. Спочатку їм просто цікаво. А поступово, якщо в сім'ї
систематично заохочують до праці, хвалять за невеликі досягнення, у них виникає
бажання допомогти дорослим, складаються трудові навички і звички, проявляється
працелюбність
Дошкільний вік - сприятливий період, під час якого формуються цінні якості,
необхідні людині. На основі правильного трудового виховання, отриманого в
дошкільному віці, у дітей розвиватиметься бажання працювати і в старшому віці.
Своєчасне трудове виховання необхідне і для підготовки дитини до школи, де
зміст навчання і життя пов'язані з працею. Для дошкільників характерне
прагнення до активної діяльності. Дорослим важливо давати правильний напрямок
цієї активності і самостійності, організовуючи ігри дітей, різні заняття,
посильний труд, а також спостереження праці дорослих.
Діти, як правило, з охотою виконують будь-яку роботу, пов'язану з домашнім
господарством. Самообслуговування їх заохочує не завжди, особливо у старшому
дошкільному віці.
Дитина обов'язково повинна закінчити почату роботу і виконати її охайно.
Потрібно підтримувати ініціативу, яку проявляє дитина до праці.
Дорослі повинні керувати працею дітей так, щоб ця праця мала виховний
характер. Дошкільника, у якого життєвий досвід дуже малий, потрібно вчити
працювати. Показ, розповідання, заохочення, нагорода, заохочення до спільної
праці - види роботи, за допомогою яких можна навчити і привчити дитину до
праці, потрібно враховувати її емоційність, бажання гратися.
Потрібно виховувати інтерес до результатів праці, тобто знаходити радість і
задоволення від закінченої справи.
Враховуючи, що гра і праця дошкільників тісно пов'язана, потрібно
використовувати гру для заохочення дитини до праці, виховання бажання працювати.
Слід відзначити, що ремонтувати іграшки потрібно разом з дітьми,
заохочувати до ремонту і виховувати вміння ремонтувати. Це виховує у дитини
бережливість.
Виходячи з дому з дитиною, потрібно привчити її складами свої ігри та
іграшки перед цим. Необхідно проявити вимогливість до своїх дітей і вчасно
вміти проконтролювати їхню роботу.
Всі види праці, які під силу дошкільникові, цінні для його різнобічного,
фізичного і психічного розвитку, для формування особистості.
Комментариев нет:
Отправить комментарий